Elméleti tudásbázis

Büntetés és viselkedésproblémák

  • Rooney és munkatársai kutatásukban a különböző kiképzési módszerek és a kutya-gazda interakciók minőségének tanulási képességgel való összefüggéseit vizsgálták.
  • Azok a kutyák, akik esetében a gazda elmondása szerint nagyobb arányban használnak büntetést, kevésbé voltak hajlamosak egy idegennel kapcsolatba lépni.
  • Azok a kutyák, akiket gyakrabban büntettek fizikailag kevésbé voltak játékosak.
  • A bőségesen jutalmazó gazdák kutyái jobban teljesítettek új tanítási feladat során, ahogy azok a kutyák is, akiknek a gazdái játékosabbak és türelmesebbek voltak velük.
  • Kobelt és munkatársai azt találták, hogy minél kevesebb időt tölt a gazda a kutyájával, annál gyakrabban jelentkeznek olyan viselkedésproblémák, mint például az ásás, körbe-körbe rohanás, rágás és szökés.
  • Hiby és munkatársai kérdőíves adatai alapján a kutyagazdák 66%-a használt vokális (hang alapú) büntetést, 12%-uk fizikai büntetést, 60%-uk dicséretet (szociális jutalmazás), 51% jutalomfalatot és 11%-uk játékot.
  • Azok a kutyák voltak a legengedelmesebbek, együttműködőbbek, akik a tréning során csak jutalmazva voltak, büntetve nem.
  • Amikor azt kérdezték tőlük, hogy a 16 leggyakoribb viselkedésprobléma közül melyeket tapasztalják, összefüggést találtak a viselkedésproblémák és a büntetés használata valamint a jutalmazás elmaradása között.
  • A kutya együttműködése és a kiképzésben nyújtott teljesítménye számos egyéb tényező függvénye. Azonban nem mehetünk el szó nélkül azok mellett a kutatások mellett, amelyek a büntetés alapú tréningmódszerekről kimutatták, hogy a kutyákban (és bizonyos esetekben a gazdákban is) stresszt, szenvedést, fájdalmat okoznak, félőssé, pesszimistává teszik őket, növelhetik a viselkedésproblémák súlyosságát, a kutyák- és emberek felé irányuló agresszió előfordulását, a kutyák nyugtalanabbak és könnyebben megzavarhatóak lehetnek tőlük, kevésbé tudnak koncentrálni.
  • Ezzel szemben például Blackwell és munkatársai csupán enyhébb viselkedésproblémákat figyeltek meg azoknál a kutyáknál, akiket nem büntetve képeztek.
  • A viselkedésproblémák hátterében gyakran szorongás áll. Mivel a büntetés és a viselkedésproblémák között kapcsolatot találunk, arra a következtetésre juthatunk, hogy ez állatjóléti szempontból aggodalomra ad okot, anélkül, hogy elősegítené a kutyák kooperációját.
  • A pozitív kiképzési módszerek ellen egyelőre komolyabb tudományos érv nem szól.

Hivatkozások:

  • Arhant, C., Bubna-Littitz, H., Bartels, A., Futschik, A., Troxler, J., (2010.) Applied Animal Behaviour Science
  • Beerda, B., Schilder, M. B. H., Van Hooff, J. A. R. A. M., & De Vries, H. W. (1997). Applied Animal Behaviour Science
  • Blackwell, E.J., Casey, R.A., (2006).Report to the RSPCA
  • Blackwell, E.J., Twells, C., Seawright, A., Casey, R.A., (2008). Journal of Veterinary Behavior
  • Bradshaw, J. W. S., Blackwell, E. J., & Casey, R. A. (2009). Journal of Veterinary Behavior
  • Cimarelli, G., Turcsán, B., Bánlaki, Z., Range, F., & Virányi, Z. (2016). Frontiers in Psychology
  • Cimarelli, G., Turcsán, B., Range, F., & Virányi, Z. (2017). Journal of Visualized Experiments
  • Haverbeke, A., Laporte, B., Depiereux, E., Giffroy, J.-M., Diederich,C., (2008). Applied Animal Behaviour Science
  • Hiby, E. F., Rooney, N. J., & Bradshaw, J. W. S. (2004). Animal Welfare
  • Kobelt, A. J., Hemsworth, P. H., Barnett, J. L., & Coleman, G. J. (2002). Applied Animal Behaviour Science
  • Luescher, A. U., Flannigan, G., Frank, D., & Mertens, P. (2007). Clinical Applications and Research
  • McHugh, A. (2009). Your Dog
  • Overall, K. L. (2006, November). Clinical Applications and Research
  • Rooney, N. J., & Cowan, S. (2011). Applied Animal Behaviour Science
  • Schalke, E., Stichnoth, J., Ott, S., & Jones-Baade, R. (2007). Applied Animal Behaviour Science
  • Wickens, S. M. (2007, March). Journal of Veterinary Behavior: Clinical Applications and Research.

Sárvári Állatvédő és Kutyás Sport Egyesület

Az álomkutyád nálunk realitássá válhat!

Copyright © 2018

Minden jog fenntartva!

Mint minden weboldal, a sarvarikutyasuli.hu is sütiket használ a jobb és biztonságosabb működés érdekében.